Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van negen en elf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

zondag 4 februari 2018

Onderhoud gedaan en mooi weer op komst!

Het plaatsen van een brandblusser is uitgelopen op een wat meeromvattende onderhoudssessie. Verstandig genoeg checken ze even of het plaatsen van de beugel voor de brandblusser geen problemen oplevert met kabels en leidingen die onder het tapijt verscholen liggen en dat leidde tot de ontdekking van een brandstof lek (was meer zweten dan lekken) en een gesmolten massakabel. Geen hele goede combo, als je het mij vraagt. Voor de eerste vlucht moest dat wel even gefixt worden. En zo geschiedde. Wat veiligheid betreft heeft de brandblusser z'n werk alweer gedaan. Overigens leek de brandstof lek er al erg lang te zitten en ook de gesmolten isolatie was van alweer even geleden, echt onveilig is het - gelukkig - niet gebleken. Een in-flight brand is de grootste emergency die je kunt hebben, erger dan een electrische- of motorstoring. Dat was ook de reden voor het plaatsen van een brandblusser. Luchtvaartbrandblusser zijn overigens nog gewoon gevuld met Halon, en da's niet zo best voor het milieu, maar wel rete effectief tegen brand.

De massakabel had het warm en deed z'n jasje maar uit...

Eindelijk kondigt men wat beter weer aan met een noord-oosten wind en hoge druk, dergelijk weer leidt in het voorjaar tot top-zweefvliegweer, maar in de winter is het alleen maar leuk voor het motorvliegen. Dus eindelijk maar weer een lesje gepland met Henk op Stadtlohn. De laatste lessen moesten worden gecanceld vanwege het weer, nu hebben we redelijke garantie op mooi weer. Omdat het einde van mijn 30 uur met Henk in zicht komen heb ik nog een mooie overlandvlucht in de planning: een lunch in Cambridge! Deze trip staat voor volgende week, dus hopen dat het mooie weer aanhoudt, want Engeland in Februari is eigenlijk gedoemd om te cancelen. Hopelijk kan ik op Cambridge ook eindelijk eens een SRA doen, die moet worden 'afgevinkt'. Dat is een nadering waarbij je actief wordt binnen gepraat door de controller, in de praktijk is daar eigenlijk nooit tijd voor, de controllers zijn daar simpelweg te druk voor. Hopelijk hebben ze daar komende week in de UK wel tijd voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten